Fakta och siffror

Ingvar Nilsson https://youtu.be/LOvBJXDL0fk?si=vR2pkymWS4xN-TSO

VÄND BEGREPPEN: KOSTNAD ÄR EN INVESTERING

Hur mycket investerade pengar i varje 0-20-åring i Sverige? 

Grundinvesteringen i varje svensk ungdom 20 år = 3 – 3,5 milj. kr

Varje lastbilsflak med studenter innebär en investering på 100 000 000 kr.

På varje flak tappar vi ca 10-15 milj. kr 

Hur mycket kostar 5 års försenat inträde i arbetslivet?

Prislappen på livslångt utanförskap utan följdkomplikationer? 10-15 milj. kr/person

Kriminell kostar 20-30 miljoner 

Grov våldsverkare kostar 50 miljoner

Ca 13000, 12,8% – 2-3 ungdomar/klass, ungdomar/år lämnar gymnaiset och hamnar i livslångt utanförskap. KOSTNAD: Ca 210 MDR kr/årskull för livslångt utanförskap. (Visualisera – lika många personer som får plats i Globen,  PENGAR-25 långtradare med släp fyllda från golv till tak med tusenlappar)

VI TAPPAR UNGDOMARNA PÅ VÄGEN!

RESAN MOT UTANFÖRSKAP 

KÄRNAN: LÄSA – SKRIVA

Sedan 2014 har 61 972 elever i år 9 blivit underkända i läsning på NP (Källa: SVT, granskat statistik från skolverket)

Siffrorna varierar från 5 695 läsåret 2017/18 till hela 17 574 läsår 2021/22

I senaste PISA-mätningen från 2022 nådde var fjärde niondeklassare inte upp till det som OECD definierar som en basnivå av läsförståelse. Det skulle innebära att över 25 000 elever går ut skolan varje år utan att kunna läsa ordentligt, och 200 000 sedan 2014.

– Att vi har 25 procent som kommer ut i vuxenlivet och i princip är funktionella analfabeter är ett stort problem, säger Fredrik Sandström.

Tiktokifiering

– Vi är nere på något slags tiktokifiering av läsning: Man läser bara korta rubriker och sammanfattningar. Vi har fasat ut böcker och texter, då kan man ju undra vad vi sysslar med i skolan?

Vad betyder funktionell analfabet?

Begreppet används för att beskriva personer över 16 år med svårigheter att läsa och skriva på en nivå som är tillräcklig för att hantera de dagliga kraven i samhället, såsom att läsa en faktatext, fylla i formulär eller förstå instruktioner.

Personen kan ha grundläggande läs- och skrivkunskaper men inte tillräckligt för att fungera effektivt i arbetslivet och i samhället.

Källor: Skolverket, UNESCO, OECD:s PIAAC-undersökning

Så många har fått F på nationella provet i läsförståelse i åk 9

Läsåret 2014/2015 – 8226 elever.

Läsåret 2015/2016 – 6308 elever.

Läsåret 2016/2017 – 8577 elever.

Läsåret 2017/2018 – 5695 elever.

Läsåret 2018/2019 – 7342 elever.

Läsåren 2019/2020 och 2020/2021 skrevs inga nationella prov på grund av pandemin.

Läsåret 2021/2022 – 17574 elever. Skolverket kan inte förklara varför resultaten skiljer sig så markant från andra år.

2022/2023 – 8270 elever.

Källa: Skolverket