BOLD STATEMENT
En strategisk översikt för att vända den negativa trenden för barns läsinlärning
Vårt uppdrag och krisen vi adresserar
BOLD STATEMENTs existensberättigande bygger på att vända den alarmerande nedåtgående trenden i barns läsförmåga. Grunden är Ingvar Nilssons siffror, som kvantifierar den enorma samhällsekonomiska kostnaden för varje barn som lämnas efter.
Detta är inte bara en pedagogisk utmaning – det är en samhällskris som kräver en omedelbar och datadriven lösning.
Samhällskostnad per barn utan fullgod läsförmåga:
~12 MSEK
(Baserat på Ingvar Nilssons forskning)
Därför datadrivet
För att kunna kvantifiera problemet, få mätbara resultat, se inlärningstrend och göra insatser tidigt, samt validera effekten och värdet av BOLD STATEMENTs applikation.
Strategiskt fundament: Kärnidentitet
För att vara trovärdiga och effektiva måste vi enas om vårt kärnbudskap. En otydlig eller tveksam intern bild leder till en svag extern kommunikation.
Vi måste gå från “vad vi känner” till vad vi gör, hur vi gör det och när vi gör det. Nedan definieras vår kärnidentitet och värdeerbjudande.
Vår kärnidentitet, MVP & TTM
Värdeerbjudandets komponenter
En visualisering av hur våra kärnkomponenter bygger upp det totala värdet av BOLD STATEMENT.
Interna utmaningar och möjligheter (SWOT)
För att lyckas måste vi vara ärliga med våra interna styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Att klargöra roller och skapa en effektiv beslutsprocess är avgörande för att undvika förseningar och intern friktion. Ex: måste alla vara med på alla möten? Köra korta avstämningar och beslut online? Veckorapport i några få meningar?
STYRKOR (Strengths)
- Stark, samhällsviktig mission (Ethos & Pathos)
- Tydlig data (Ingvar, Johan)
- Team med expertis inom kompletterande områden (Maja, Micke)
- Holistiskt produktperspektiv, känner slutanvändaren
SVAGHETER (Weaknesses)
- Otydlig investeringsplan
- Oklar ansvarsfördelning
- Ej deadlines för respektive leverans
- Vag Time To Market (TTM)
- Förklaringsmodell. Hur vända åsnorna?
MÖJLIGHETER (Opportunities)
- Suga upp extern finansiering
- Kunskap och data från andra (Birre, Bosse, Sven, Egen inspelning, Lexplore, ISOF)
- Enormt behov på marknaden men den vet inte om det än: Vi tror oss ha perfekt Product Market Fit
- Skapa en skalbar, nationell lösning för alla
- Påverkan inifrån/uppifrån (Johan)
HOT (Threats)
- Utebliven finansiering stoppar AI-utveckling
- Ekonomin och önskan om säkerhet bromsar tillväxt
- Kritiska beroenden (LUS) levererans
- ADHD-maffian och acceptansproblem externt
- Intern brist på samsyn försenar projektet
- TTM (Time To Market), vi kan bli omkörda
Den Finansiella Planen: Resurser för tillväxt
Ekonomin är inte målet, men den är den nödvändiga motorn för att uppnå vårt mål. Utan ekonomisk muskel kan vi inte växa och kommer i slutändan att rädda färre barn. En hållbar finansieringsmodell och optimerad ägarstruktur är några av förutsättningarna för vår framgång (men långt ifrån alla).
Ägarstruktur (nuvarande)
Diskussionen om finansiär(er)s 20% andel och värdet av passivt ägande är viktig för att kunna optimera kapital för tillväxt.
Finansieringens kritiska flöde
Detta flöde visar början på hur extern finansiering är en förutsättning för att låsa upp stegen för projektets expansion.
Utvecklingens roadmap & beroenden
En tydlig tidslinje och hantering av kritiska beroenden är nyckeln till att gå från ord till handling. Varje försenad leverans skjuter oundvikligen upp hela projektets leverans. Tydliga deadlines och ansvar är inte förhandlingsbart, någon måste axla det. Kan man inte, får man fråga om hjälp i tid!
Tidslinje till lansering
Höst 2024 – Vår 2025
Säkra finansiering, definiera MVP, klargöra roller & samla in data (ex: Lexplore/ISOF).
Senast augusti 2025
Fungerande teknisk plattform (MVP) är redo för användning när höstterminen startar.
Höst 2025
Genomföra “skolturné” för att testa och samla in feedback på plattformen i verklig miljö.
Vår 2026
Lansera en “kalibrerad”, säljbar produkt baserad på insikter från skolturnén.
Kritiskt beroende: AI
Pedagogiskt stöd
(LUS-punkter)
AI-utveckling
(Prompting & träning)
Utan tydligt och tidsatt pedagogiskt underlag kan den tekniska utvecklingen av AI-applikationen försenas, vilket skapar en flaskhals.
Varje år kommer det nya…
~5000 BARN
…utan fullgod läsförmåga går ut skolan i Sverige i år.