Astrid


Många är vi som har förgyllts av Astrid Lindgrens fantastiska berättelser, både den busiga Emil eller världens starkaste flicka Pippi, för att inte tala om hur vi fått följa med Mio in i en annan värld. Fascination och lust som fångar läsaren.

Läsning är en av de enskilt viktigaste faktorerna för ett barns skolframgång


Den utvecklar inte bara språk och tänkande – den är också avgörande för att kunna ta till sig fakta, förstå läromedelstexter, eftersom läsning ingår i de flesta skolämnen. Hamnar barnet efter i sin läsutveckling, ser man även att de halkar efter i skolarbetet.

Vårt uppföljningssystem för läsning har fått namnet Astrid, eftersom vi – precis som författaren – vet att läslusten är avgörande redan från de första stapplande stegen mot det skrivna ordet.

Att bli en god läsare – det vill säga kunna hantera texter som kräver abstrakt och hypotetiskt tänkande – förutsätter en inre vilja och drivkraft att ta sig an innehållet i en text. När läslusten går förlorad tidigt i läsutvecklingen riskerar barnet att läsa allt mindre – kanske till och med att sluta läsa helt. Det vill vi med hjälp av Astrid motverka.

Astrid utgår från barns naturliga sätt att närma sig läsning, där förståelse – snarare än teknik – driver utvecklingen framåt. Verktyget bygger på ett forskningsbaserat läsutvecklingsschema från Stockholms universitet, framtaget i nära samarbete med verksamma lärare i grundskolan.